Matkakohteita

Pins
Followers
Sabina Envall
Rinkka selässä maailman ympäri: Batu caves apinoineen ja intialaiseen ruokaan raka...

Batu caves apinoineen ja intialaiseen ruokaan rakastuminen Ipohissa

Yksi Kuala Lumpurin turistinähtävyyksistä on Batu-caves, eli Batu-luolat. Luolat sijaitsevat Kuola Lumpurista 13km pohjoiseen ja sinne pääsee esimerkiksi junalla helposti. Batu-luolat ovat hindujen pyhä paikka. Meitä luolat eivät niinkään hätkäyttäneet, vaikka ne lukeutuvat Kuala Lumpurin yhdeksi suosituimmista turistinähtävyyksistä. Alueella oli ihan liikaa turisteja. Kiinalaisten selfievillitys tuli melkein tutummaksi kuin Batu-luolat. Jokaisella vastaantulijalla oli oma selfie-stick ja…

Rinkka selässä maailman ympäri: Myrskyisä laivamatka paratiisisaarelle

Malesian kolmas kohteemme oli Penang-saari, joka on mm. tunnettu "ruokaparatiisina". Penang-saarella on rikas monikulttuurinen historia, joka on täynnä malaijilaisia, intialaisia, kiinalaisia ja eurooppalaisia vaikutteita. Saarelle pääsee monella eri kulkuneuvolla, mm. bussilla, laivalla, junalla ja minibussilla. Itse päädyimme valitsemaan bussin, jolla pääsi Georgetowniin asti, Penangin pääkaupunkiin. Bussi jätti meidät bussiasemalle, joka sijaitsi noin 12 km kaupungin keskustasta. Päätimme…

Penang-saarella voi tehdä lukuisia asioita. Saaren pääkaupunki Georgetown, itsessään kuuluu Unescon maailmanperintöluetteloon. Georgetownin kaupunkikuvan on katsottu olevan arkkitehtuurillisesti ja kulttuurillisesti uniikki, eikä samankaltaista kaupunkikuvaa muualta Itä-ja Kaakkois-Aasiasta löydy. Kaupunki on täynnä erilaisia temppeleitä, museoita, ostoskeskuksia, kahviloita, ravintoloita ja katukeittiöitä. Kaikille löytyy siis varmasti jotain tekemistä. Itse vietimme neljä päivää tehden…

Vietettyä kaupunkilomaa Penang-saarella, halusimme suunnata paikkaan, jossa voisimme vain rentoutua, halusimme nimittäin "ottaa vähän lomaa lomasta". Malesian itärannikolla vallitsi sadekelit ja myrskyt, syklonikauden takia, joten tämän vuoksi päädyimme jatkamaan matkaamme saarelle nimeltä Langkawi. Penang-saarelta oli helppo pääsy Langkawi-saarelle päivittäisen laivayhteyden takia. Ostimme liput laivaan etukäteen satamassa olevasta matkatoimistosta. Lipun hinta taisi olla noin 15€ per…

Malesian matkamme oli päättymässä ja seuraavana vuorossa oli Thaimaa. Olemme kerran käyneet Thaimaassa aikaisemmin, vuonna 2012 kun suuntasimme Bangkokista bussilla Kambodzaan. Silloin vierailumme Thaimaassa jäi kovin lyhyeksi, yhdeksi päiväksi. Emme kumpikaan ole erityisen kiinnostuneita Thaimaasta matkakohteena. Sitä aitoa Thaimaalaista elämää ja kulttuuria on niin vaikea kokea maassa, jossa turismi on niin suurta ja laajalle levinnyttä. Toki vielä niitä paikkoja varmasti löytyy, jossa ei…

Rinkka selässä maailman ympäri: Kaksi päivää oli liikaa Bangkokin Khao San Roadill...

Kaksi päivää oli liikaa Bangkokin Khao San Roadilla

Matkamme Bangkokkiin sujui hitaasti mutta varmasti. Junassa saimme ajan kulumaan lukemalla kirjoja ja katsomalla elokuvaa. Olimme ostaneet mukaan omia eväitä ja söimme myös junassa yhden aterian. Nukkuminen junassa on mielestäni paljon vaikeampaa kuin bussissa (Simo kokee asian taas toisin päin). Juna pitää niin kovaa meteliä (vaikka käytän korvatulppia) ja matka on yleensä hyvin pomppuinen. Muuten kyllä saan melkein nukuttua missä vaan:D Kyllä tämä junamatka kuitenkin mukavuudellaan voitti…

Rinkka selässä maailman ympäri: Myanmarin viisumin hankinta ja muita kuulumisia Ba...

Myanmarin viisumin hankinta ja muita kuulumisia Bangkokista

Vietettyämme koko päivän ulkona, jouduimme lopulta palaamaan takaisin majoituspaikkaamme. Kävimme melkein heti nukkumaan (oli muuten epämukavin sänky ikinä!), jotta aamu koittaisi nopeammin ja pääsisimme pois tästä likaisesta rotankolosta. Toisin kuin olimme pelänneet, niin selvisimme yöstä ihan hengissä (emme päätyneet pakastimen pohjalle) ja jäimme ilman näköhavaintoa jättiläisrotasta. Päätimme aamulla ottaa taksin kolmanteen majoituspaikkaamme, koska se sijaitsi aika kaukana. Olimme…

Rinkka selässä maailman ympäri: Yöbussilla Mae Sottiin ja asiaa Myanmarin rajanyli...

Yöbussilla Mae Sottiin ja asiaa Myanmarin rajanylityksestä

Oli sunnuntaiaamu ja vietimme viimeistä päivää Bangkokissa. Olimme ostaneet bussiliput Mae Sottiin sunnuntai-illaksi, koska olimme kärsimättömiä ja halusimme jo jatkaa matkaa eteenpäin. Hotellivarauksemme olisi ollut maanantai-aamuun asti, mutta siitä emme jaksaneet välittää. Päiviä oli jo tullut vietettyä tarpeeksi Bangkokissa. Vietimme viimeisen päivän mm. kierrellen eri temppeleissä. Illalla pakkasimme rinkkamme ja hyvästelimme Bangkokin. Päätimme kulkea bussiasemalle junalla ja loput…

Rinkka selässä maailman ympäri: Ensikosketus Myanmariin ja aika laittaa ennakkoluu...

Ensikosketus Myanmariin ja aika laittaa ennakkoluulot sikseen

Kasvoilleni nousee väkisin hymy kun ajattelen tätä ihmeellistä maata, nimittäin Myanmaria. Oikeastaan matkamme Myanmarissa, oli aikamoinen pettymys, mikä latisti matkaintoamme aika lailla. Mutta ei itse maata voi syyttää siitä, vaan ihan itseämme, koska valitsimme väärät matkakohteet reitillemme. Emme ikinä olisi uskoneet, että kohtaisimme niin paljon turisteja Myanmarissa, koska kaikkihan olivat sanoneet meille, että nyt on se paras hetki matkustaa sinne, ennen kuin turismi alkaa lisääntyä…

Maisemanvaihdos Thaimaasta Myanmariin oli aikamoinen. Myanmarista voi puhua oikeana kehitysmaana ja maa onkin pitkään pärjännyt pelkillä omilla varoillaan ja resursseillaan. Vaikka Thaimaakin on köyhä maa, niin kyllä katukuvasta näkee, että Myanmar on paljon kehittymättömämpi. Tuntui vähän siltä, että kun astui Myanmarin puolelle, niin sitä olisi yhtäkkiä mennyt aikakaudessa taaksepäin. Vaikka maa on hyvin köyhä, rikoksia ei satu samallalailla kuin muissa Kaakois-Aasian maissa. Myanmar onkin…

Vietimme viimeisen ja kolmannen päivämme Mawlamyinessä, tekemällä retken Mawlamyinen lähellä sijaitsevalle saarelle, nimeltä Ogre Island (saaren englanninkielinen nimi). Jotkut majoituspaikat ja matkatoimistot järjestivät kyseiselle saarelle ja muille lähistöllä oleville saarille valmismatkoja, mutta päätimme tehdä retkemme saarelle itsenäisesti. Saimme vähän apua hotellilta nimeltä OK. He auttoivat meitä mm. löytämään venekuljetuksen Ogre Islandille ja kertoivat mihin aikaan olisi hyvä olla…

Rinkka selässä maailman ympäri: Tuntien istumista bussissa, moottoripyöräkyyti pim...

Tuntien istumista bussissa, moottoripyöräkyyti pimeällä ja jahtaavia kulkukoiria -Tästä oli matkamme tehty

Palattuamme Mawlamyineen päivällä, suuntasimme syömään perinteistä burmalaista ruokaa. Olimme ostaneet illaksi bussiliput majoituspaikastamme Inle järvelle, tai itse asiassa ei ihan sinne asti, vaan meidän oli kuljettava Meiktilan kautta ja sieltä vaihtaa minibussiin tai jaettuun taksiin. Pientä sumplimista asian suhteen, mutta eipä asialle voitu mitään, koska Mawlamyinesta ei mennyt bussia suoraan Inle järvelle. Kun olimme syöneet itsemme täyteen ja olimme hetken hengailleet…